لد زپلین

وبلاگ تخصصی گروه اسطوره ای لد زپلین Led Zeppelin

لد زپلین

وبلاگ تخصصی گروه اسطوره ای لد زپلین Led Zeppelin

لد زپلین


لِد زپلین (به انگلیسی: Led Zeppelin) یک گروه موسیقی تأثیرگذار در سبک راک و همچنین از پیشگامان هوی متال و هارد راک بود که در سال ۱۹۶۸ توسط جیمز پاتریک پیج در انگلستان تشکیل شد و تا سال ۱۹۸۰ فعالیت داشت.

آن‌ها بلوز را بسیار بلند می‌نواختند و بسیاری از سبک‌های دیگر موسیقی مانند فولک بریتانیا را با آهنگ‌هایشان تلفیق می‌کردند، و در عین حال جوی افسانه‌ای و فلسفی بر موسیقیشان حاکم بود.



زندگی‌نامه و ضبط‌شناسی

آلبوم‌های گروه در کل دنیا فروشی بیشتر از ۳۰۰ میلیون نسخه داشته‌است و تنها گروهی در تاریخ موسیقی است که تمامی آلبوم‌های آنها وارد US Billbord Top 10 شده‌است و در نظر سنجی وی‌اِچ‌وان در لیست صد گروه برتر تاریخ هارد راک در صدر جدول قرار گرفت.[۴]

لد زپلین

اولین آلبوم گروه با نام لد زپلین در سال ۱۹۶۹ عرضه شد.[۵] آلبوم ترکیبی از بلوز و فولک بود و یکی از محورهای موسیقی هوی متال شد. جیمی پیج در مصاحبه‌ای در سال ۱۹۹۰ گفت : ضبط آلبوم ۳۶ ساعت در استودیو طول کشید و تمامی هزینه‌های آلبوم ۳۱۵۰ دلار بوده است و فروش آلبوم هفت میلیون دلار.

لد زپلین ۲

در اولین سال فعالیت گروه چهار تور در آمریکا و انگلیس برگزار کرد و بعد از آن آلبوم در همان سال ۱۹۶۹ دومین آلبوم را عرضه کرد. آلبوم دوم از آلبوم اول هم بسیار موفق‌تر بود و در آمریکا و انگلیس در صدر جدول فروش قرار گرفت. گروه تورهای بسیاری در آمریکا برگزار کرد و بعضی از کنسرت‌های آنها بیشتر از ۳ ساعت طول کشید.


لد زپلین ۳

نام آلبوم سوم گروه بود که در سال ۱۹۷۰ عرضه شد و مانند آلبوم دوم گروه در صدر جدول فروش آمریکا و انگلیس قرار گرفت.

در ۱۹۷۰

لد زپلین ۴

آلبوم چهارم گروه در سال ۱۹۷۱ به بازار آمد.[۱۱] آلبوم دارای آهنگهای هارد راک مانند سگ سیاه بود و بهترین آهنگ آلبوم بدون شک پلکانی به بهشت بود. آهنگی که در سال ۲۰۰۵ از طرف مجله دنیای گیتار به عنوان بهترین سولو گیتار تاریخ انتخاب شد آهنگ دارای حواشی بسیاری بود و در سال ۱۹۸۹ به عنوان آهنگی شیطانی انتخاب شد. به این ترتیب که اگر آهنگ را از آخر به اول اجرا کنید در حدود چهار خط جمله‌های شیطانی به دست می‌آید هر چند که جیمی پیج این فرضیه را نپذیرفت. آلبوم ۲۳ میلیون نسخه در آمریکا فروش داشت و در رتبه چهارم پرفروش‌ترین آلبوم‌های تاریخ آمریکا قرار گرفت و یازدهم در دنیا شد.

خانه‌های مقدس

آلبوم بعدی گروه در سال ۱۹۷۳ با نام خانه‌های مقدس عرضه شد. مدت آهنگ‌ها از آهنگ‌های آلبوم‌های قبلی طولانی‌تر بود و باز هم در صدر جدول فروش در آمریکا و انگلیس قرار گرفت و کنسرت این آلبوم در فلوریدا رکورد گروه بیتلز در تعداد تماشاچی شکست با داشتن ۵۹۰۰۰ تماشاگر.

در ۱۹۸۰ با مرگ بونهام گروه دچار ضربه شدیدی شد و در حالی که افراد بزرگی چون کوزی پاول قصد جانشینی او را داشتند گروه اعلام کرد دیگر لد زپلین به کار خود ادامه نخواهد داد.



اعضا


جیمی پیج: لید گیتار
رابرت پلنت: آواز و ساز دهنی
جان پال جونز: گیتار بیس و کیبورد
جان بونهَم: درام



آلبوم‌ها



۱۹۶۹ Led Zeppelin
۱۹۶۹ Led Zeppelin II
۱۹۷۰ Led Zeppelin III
۱۹۷۱ (یا Led Zeppelin IV)
۱۹۷۳ Houses of the Holy
۱۹۷۵ Physical Graffiti
۱۹۷۶ Presence
۱۹۷۶ (زنده) The Song Remains The Same
۱۹۷۹ In Through The Out Door
۱۹۸۲ Coda
۱۹۹۷ Led Zeppelin BBC Sessions
۲۰۰۳ How The West Was Won




ویکی پدیا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد