لد زپلین

وبلاگ تخصصی گروه اسطوره ای لد زپلین Led Zeppelin

لد زپلین

وبلاگ تخصصی گروه اسطوره ای لد زپلین Led Zeppelin

جیمی پیج از نمای نزدیک...

در نهم ژانویه 1944 یکی از بزرگترین و جریان ساز ترین نوازندهای تاریخ موسیقی به دنیا آمد. جیمز پاتریک پیج که اغلب به نام جیمی پیج شناخته می شود 66 سال قبل در چنین روزی در هستون در غرب لندن چشم به جهان گشود.او تا کنون با گروهایی مانند یارد بردز(The Yardbirds )، فرم (The Firm) ، هانی درایپرز (The Honeydrippers) و XYZ همکاری داشته و همینطور پروژه های دونفره ای مانند پیج و پلنت (Page and Plant) و همینطور کووردیل-پیج (Coverdale-Page) هم راه اندازی کرده است. اما اکثر شهرت او به خاطر گیتار نوازی و رهبری گروه افسانه ای  اولین بار در سیزده سالگی بود که جیمی گیتار به دست گرفت، او گیتار را در جریان اسبابکشی به خانه جدیدشان در گوشهای از خانه جدید یافت،خود جیمی پیج اظهار داشته که هیچ وقت نفهمیده است که چه کسی گیتار را جا گذاشته بود.
جیمی پیج به جز چند مورد محدود هرگز آموزش گیتار ندیده است و در این مورد خود آموخته(self-taught) است.
اولین بار با شنیدن آهنگ “Baby Let’s Play House” از الویس پریسلی بود که جیمی به فکر گیتار نواختن افتاد.این چندمین نفر است که میشنوید تحت تاثیر الویس روی به موسیقی آورده است؟
اولین اجرای تلویزیونی پیج مربوط به اجرا با هیچ کدام گروهایی که بالا نام برده شدند نیست بلکه این اجرا در سال 1957 در برنامه پرطرفدار All Your Own از شبکه BBC پخش شد در آن برنامه او تنها 13 سال سن داشت و به اجرای دو آهنگ امریکایی محبوب پرداخت!جالب است بدانید بعد از این برنامه مجری برنامه از او میپرسد که “پس از مدرسه میخواهی چه کاره شوی؟” و جیمی پاسخ میدهد:”میخواهم یک محقق زیست شوم، تا بتوانم درمانی برای سرطان پیداکنم.البته اگر تا آن موقع کشف نشده باشد!”و جالبتر از آن اینجاست که شما میتوانید این برنامه را از ببینید!(البته اگر در ایران هستید شاید خیلی برای تان جالب نباشد!)
بعد از دوران دبیرستان به جایی که به دبیرستان برود در اولین گروه راک عمرش عضو به نام “Neil Christian & the Crusaders” عضو شد، اما در جریان تور دور انگلستان این گروه پیج مریض شد و گروه کنار گذاشته شد بنابرین بعد از بهبودی پیج تصمیم گرفت به سراغ علاقه دیگرش یعنی نقاشی برود و در کالج هنر سوری ثبت نام کرد.
در دوران دانشگاه همیشه در کلابی به نام مرکویی (The Marquee) به اجرا می پرداخت. از این راه دو نفر از دوستان صمیمیاش را یافت، افرادی که بعدها هرکدام اسطورهای بزرگ راک شدند: اریک کلاپتون و جف بک.در همان کلاب بود که تهیه کنندگان زیادی او را میدیدند و به عنوان گیتاریست موقت با خیلی از گروههایی که در آینده مشهور شدند همکاری داشت. به لیست این گروهها نگاه کنید: دهو(The Who)، کینکز(The Kinks)، جو کوکر(Joe Cocker)، اریک کلاپتون و رولینگ استونز و….
اما اولین سکوی پرش جیمی پیج عضویت در یاردبردز(The Yardbirds ) بود.اریک کلاپتون عضو این گروه بود و برای همین جیمی پیج همیشه همکاریهایی با این گروه داشت. برای همین پس از اینکه کلاپتون گروه را ترک کرد اولین گزینه برای جایگزینی او جیمی پیج بود اما پیج به دلیل بیماریاش از عضویت در گروه سرباز زد و دوستش جف بک را معرفی کرد.اما این پایان کار نبود. در کنسرت یاردبردز در آکسفورد بیسیست گروه پل اسمیت به طور ناگهانی گروه را ترک کرد و چون کس دیگری آنجا نبود و برای اینکه اجرا به هم نخورد پیج به عنوان بیسیست روی صحنه رفت و در کنار جف بک سازی که هرگز ننواخته بود را دست گرفت و نواخت! و اینجا او وارد یاردبردز شد!
زیاد همکاری پیج با یاردبردز طولانی نشد و او این گروه را ترک کرد و به فکر تاسیس گروهی جدید افتاد خود او در این مورد بعد ها گفت:”از زمانی که در یاردبردز بودم کلی ایده در ذهنم بود، یاردبردز به من اجازه میداد تا در اجراهای زنده زیادی شرکت کنم و همین موقع بود که من دفترچهای از ایدههایی که سرانجام در گروه بعدیام استفاده کردم تشکیل دادم علاوه بر این ایدهها من میخواستم به موزیک تاروپودی آکوستیک بدهم.درنهایت من میخواستم موسیقی مورد نظرم تلفیقی از بلوز، هارد راک و موزیک آکوستیک باشد که با یک خوانندگی سنگین (heavy) همراه باشد-تلفیقی که قبل تر هرگز انجام نشده بود. کلی سایه روشن در موسیقی.”
گروه مورد نظر پیج لدزپلین نام گرفت و سایه روشن های او در موسیقی ،فوقالعاده مورد توجه گرفت در مورد  کامل اینجا توضیح داده ام.
جیمی پیج سه بار ازدواج کرده است و پنج بچه دارد. بزرگترین آنها اسکارلت پیج است که متولد 1971 (39 ساله) و عکاس است و کوچکترین آنها اشن جوزن (Ashen Josan) نام دارد و متولد 1999 (11 ساله) است.
جیمی پیج در دهه هفتاد میلادی به شدت به مواد مخدر معتاد بود خود او یکبار در مصاحبهای با مجله دنیای گیتار(Guitar World) گفته بود:”در مورد دیگر اعضای گروه مطلع نیستم اما برای من مواد جزء لاینفک همه چیز بود ، از اول تا آخر همه چیز.” البته او در اوایل دهه هشتاد میلادی و با توقف کار لدزپلین مواد را کنار گذاشت. او بعدها در مصاحبهای در سال 2003 با مجله کیو(Q magazine) میگوید:”اصلا در موردش حسرت نمیخورم چون من واقعا نیاز داشتم که تمرکز داشته باشم همین.همPresence و هم In Through the Out Door (دوتا از آلبوم های لدزپلین) توی فقط سه هفته ضبط شدند واقعا خیلی کم بود.نیاز داشتم که همیشه روی فرم باشم. “کلا او در حدود ده سال از مواد مخدر استفاده کرد.
پیج تنها یکباربه صورت جداگانه و تنها آلبوم ارائه کرد این آلبوم Outrider نام داشت و با همکاری جیسون بونهام (پسر درامر فقید لدزپلین) ضبط شد، رابرت پلنت هم در چند تراک با او همراهی داشت. این آلبوم با برخورد سرد منتقدین مواجه شد و بعد از آن هرگز پیج به فکر ارائه آلبوم تنها نیفتاد.
در سال 2005 پیج به خاطر اعمال خیرخواهانه و علیالخصوص اعمال خیریه او در برزیل نشان “حکم امپراتور بریتانیا”(Order of the British Empire) را دریافت نمود. یکی از این اعمال خیرخواهانه اخیر او برگذاری کنسرت خیریه بازگشت لد زپلین در سال 2007 با همکاری اعضای زنده لد زپلین و جیسون بونهام است.
در لیست بهترین گیتاریستهای تاریخ مجله رولینگ استون او به عنوان نهمین گیتاریست برتر تمام تاریخ شناخته شد(لیستی که البته با اعتراضات زیادی خصوصا از سوی رسانههای بریتانیایی روبرو شد)و همچنین او دوبار با گروههای یاردبردز و لدزپلین وارد تالار افتخارات راک ان رول شده است.
شاید بهترین گیتار نوازی جیمی پیج در آهنگ جاودانه پلکانی به بهشت باشد که در مورد آن

با هم صحبت کردیم، به شخصه اگر بخواهم از آهنگ دومی در کنار این آهنگ نام ببرم انتخاب من آهنگ غمگیناز وقتی عاشقت شدم(Since I’ve Been Loving You) است.البته که این آهنگ بسیار غمگین است و چون امروز تولد تولد جیمی پیج است به سراغ آهنگ سوم یعنی یک عالمه عشق(Whole Lotta Love)میرویم! یکی از شادترین و پرطرفدارترین آهنگهای لدزپلین تا کنون . این آهنگ از طرف مجله رولینگ استون به عنوان هفتاد و پنجمین آهنگ برتر تاریخ موسیقی انتخاب شده است علاوه بر آن مجله گیتار ورد هم از این آهنگ به عنوان سی و هشتمین تکنوازی گیتار برتر تمام تاریخ نام برده است.
خب بدون هیچ حرف دیگری میرویم به سراغ یک عالمه عشق جاودانه لدزپلین!



منبع :


4chob.ir

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد